Ons Onderwijs

OGO

Ontwikkelingsgericht onderwijs laat zich het best omschrijven als een visie op hoe kinderen leren en zich ontwikkelen. Ieder kind ontwikkelt zich op een eigen, unieke manier. Onze school moedigt leerlingen aan zich te blijven ontwikkelen en steeds een stap verder te zetten. Het ‘leren’ vindt plaats in de ruimte tussen wat een kind zich al eigen heeft gemaakt en wat het kind nog niet kan. Dit noemen wij ‘de zone van naaste ontwikkeling’. Een ander uitgangspunt van OGO is dat kinderen van nature vanuit zichzelf leergierig zijn. ‘Zelf doen!’ roept een dreumes bijvoorbeeld al. Door zelf te observeren, te ervaren, (na) te spelen en te onderzoeken, leren kinderen de wereld om zich heen te begrijpen. Een derde belangrijk uitgangspunt is dat leerlingen zich ontwikkelen in een betekenisvolle omgeving. Deze context wordt gecreëerd door de vakgebieden en lesinhouden binnen de thema’s zoveel mogelijk te integreren. 

 

 

Figuur: De OGO Cirkel 

 
 

Thema’s
Middels thema’s krijgt ons onderwijs vorm. Door in het thema ervaringen in de ‘echte wereld’ centraal te stellen, krijgt het thema betekenis en raakt de leerling betrokken. Tijdens een oriëntatiefase raken de leerlingen middels startactiviteiten enthousiast, maken ze plannen en stellen ze vragen. Hierdoor krijgt de leerkracht een beeld van de voorkennis en interesses van de leerlingen. De leerkracht stemt de doelen en het aanbod hierop af. Op deze manier geven de leerkracht en de leerling samen vorm aan het thema. Een belangrijk middel hierbij is de sociaal culturele praktijk. Voorbeelden hiervan zijn; een winkel, een camping, een museum of een redactie. Door spel in de onderbouw en het werken met onderzoeksvragen in de midden- en bovenbouw krijgt het thema verdieping. Het resultaat van dit proces is te zien in een afsluiting. Dit kan bijvoorbeeld een presentatie zijn, een werkstuk, een markt, een toneelstuk of een website. Om zicht te krijgen op de ontwikkeling van de leerlingen maken wij gebruik van HOREB. In dit systeem leggen wij onze voorbereiding, leerdoelen en observaties vast en stemmen vervolgens ons vervolgaanbod hierop af. Tussentijds en aan het einde van de themaperiode evalueren we en stellen de plannen waar nodig bij. Vanaf groep 3 nemen wij zowel methodegebonden toetsen als methodeonafhankelijke toetsen (Diatoetsen) af om een compleet beeld van de ontwikkeling van het kind te krijgen. Gedurende het schooljaar houden leerkracht en leerling een persoonlijk portfolio bij. Dit wordt gedaan via MijnRapportfolio. Deze informatie delen wij met ouders zodat zij de ontwikkeling van hun kind goed kunnen volgen.