Onze visie

Onze visie; OGO

Kinderen zijn van nature nieuwgierig naar de wereld om hen heen. Als een kind zelfvertrouwen heeft en emotioneel vrij is, komt dit ten goede van zijn/haar/diens ontwikkeling; dan pas kan het ook zelf initiatieven en verantwoording voor zijn/haar/diens aandeel in het leerproces nemen. 

De visie van Basisschool Parnassia komt overeen met de uitgangspunten van OntwikkelingsGericht Onderwijs (kortweg OGO). Dat betekent dat we ervan uitgaan dat ieder kind zich op een unieke manier ontwikkelt. Kinderen leren in een betekenisvolle omgeving, samen met anderen; samen met de groep en onder begeleiding van de leerkracht.  

 

Onze missie  

Basisschool Parnassia wil een school zijn waar leerlingen: 

  • - zich prettig voelen en zichzelf kunnen zijn 

  • - worden uitgedaagd om telkens een stap in hun ontwikkeling te zetten 

  • - (zelf)vertrouwen krijgen 

  • - hun talenten, vaardigheden en interesses kunnen ontwikkelen 

  • - gemotiveerd raken 

  • - initiatieven kunnen nemen 

  • - verantwoordelijkheid krijgen 

  • - het beste uit zichzelf kunnen halen 


Onze werkwijze

We geven ons onderwijs vorm met thema’s, met een duur van gemiddeld 6 tot 8 weken. Er wordt gezocht naar brede thema's, waarbinnen we een betekenisvolle omgeving kunnen creëren. Door in het thema de ‘echte wereld’ binnen te halen of daadwerkelijk de ‘echte wereld’ te bezoeken, krijgt het thema betekenis en wordt de leerling uitgedaagd en betrokken. Dit doen we bijvoorbeeld met het uitnodigen van een gastspreker, met een passend uitstapje, met het verzamelen van voorwerpen die met het thema te maken hebben. Door het observeren van ‘rollen’ in de echte wereld, kunnen leerlingen deze naspelen en verbindt de leerkracht hier passende activiteiten aan. In de onderbouw is dit spel het uitgangspunt voor het onderwijsaanbod. In de midden- en bovenbouw verschuift dat richting onderzoek en onderzoeksvragen om het onderwijs vorm te geven. Onze taalactiviteiten staan zoveel mogelijk in het teken van het thema en zijn functioneel. Om een goede doorgaande lijn te waarborgen werken wij bij rekenen, aanvankelijk technisch lezen en spelling met een methode. Ons onderwijs is gebaseerd op betrokkenheid, eigen initiatief en talent van kinderen, zodat zij actief en zelfstandig vorm kunnen geven aan hun eigen leerproces.