Ons Onderwijs

OGO

Ontwikkelingsgericht onderwijs laat zich het best omschrijven als een visie op hoe kinderen leren en zich ontwikkelen. Ieder kind ontwikkelt zich op een eigen, unieke manier. Onze school moedigt leerlingen aan zich te blijven ontwikkelen en steeds een stap verder te zetten. Het ‘leren’ vindt plaats in de ruimte tussen wat een kind zich al eigen heeft gemaakt en wat het kind nog niet kan. Dit noemen wij ‘de zone van naaste ontwikkeling’. Een ander uitgangspunt van OGO is dat kinderen van nature vanuit zichzelf leergierig zijn. ‘Zelf doen!’ roept een dreumes bijvoorbeeld al. Door zelf te observeren, te ervaren, (na) te spelen en te onderzoeken, leren kinderen de wereld om zich heen te begrijpen. Een derde belangrijk uitgangspunt is dat leerlingen zich ontwikkelen in een betekenisvolle omgeving. Deze context wordt gecreëerd door de vakgebieden en lesinhouden binnen de thema’s zoveel mogelijk te integreren. 

 

 

Figuur: De OGO Cirkel 

 
 

Thema’s
Middels thema’s krijgt ons onderwijs vorm. Door in het thema ervaringen in de ‘echte wereld’ centraal te stellen, krijgt het thema betekenis en raakt de leerling betrokken. Tijdens een oriëntatiefase raken de leerlingen middels startactiviteiten enthousiast, maken ze plannen en stellen ze vragen. Hierdoor krijgt de leerkracht een beeld van de voorkennis en interesses van de leerlingen. De leerkracht stemt de doelen en het aanbod hierop af. Op deze manier geven de leerkracht en de leerling samen vorm aan het thema. Een belangrijk middel hierbij is de sociaal culturele praktijk. Voorbeelden hiervan zijn; een winkel, een camping, een museum of een redactie. Door spel in de onderbouw en het werken met onderzoeksvragen in de midden- en bovenbouw krijgt het thema verdieping. Het resultaat van dit proces is te zien in een afsluiting. Dit kan bijvoorbeeld een presentatie zijn, een werkstuk, een markt, een toneelstuk of een website. Om zicht te krijgen op de ontwikkeling van de leerlingen maken wij gebruik van HOREB. In dit systeem leggen wij onze voorbereiding, leerdoelen en observaties vast en stemmen vervolgens ons vervolgaanbod hierop af. Tussentijds en aan het einde van de themaperiode evalueren we en stellen de plannen waar nodig bij. Vanaf groep 3 nemen wij zowel methodegebonden toetsen als methodeonafhankelijke toetsen (Diatoetsen) af om een compleet beeld van de ontwikkeling van het kind te krijgen. Gedurende het schooljaar houden leerkracht en leerling een persoonlijk portfolio bij. Dit wordt gedaan via MijnRapportfolio. Deze informatie delen wij met ouders zodat zij de ontwikkeling van hun kind goed kunnen volgen. 

Methodes

Op de Parnassia wordt naast het Ontwikkelingsgericht Onderwijs ook deels gewerkt met methodes voor het basisaanbod (rekenen en taal). Hierbij gebruiken we SNAPPET als middel voor digitale verwerking. De volgende methodes worden gebruikt: 

  • Wereld in getallen (rekenen en wiskunde) met verwerking via SNAPPET 

  • Taal op Maat (spelling) met verwerking via SNAPPET en op schrift 

  • Taal in Blokjes (methode ondersteuning spelling) 

  • Veilig Leren Lezen (aanvankelijk lezen) 

  • DiaPlus Tekstenlab (lezen met begrip) in combinatie met de aanpak volgens Close Reading 

  • Pennenstreken (technisch schrijven) 

  • Kwink (Sociaal emotionele ontwikkeling) 


ICT

Ook op de basisschool neemt de digitale geletterdheid een steeds grotere plek in, waar inmiddels ook kerndoelen voor zijn opgesteld. We leren de kinderen in algemene zin omgaan met steeds (en snel) veranderende technologie. Denk hierbij aan het gebruik van verschillende programma's, manieren van informatie vergaren, werken met verwerkingsprogramma’s, maar ook met apparatuur. Hiervoor werken de leerlingen met devices van school. We stimuleren kinderen een kritische houding te ontwikkelen ten opzichte van allerhande (nieuwe) technologieën en het gebruik ervan. Hoe ga je er veilig mee om? Hoe zet ik het zo in dat het mij helpt bij wat ik wil bereiken? Wat is verantwoord gebruik en met welke normen en waarden heb ik te maken? We werken aan digitale geletterdheid door middel van opdrachten en werkvormen die aansluiten bij het thema. Voorbeelden hiervan zijn: een website maken voor de opgerichte bakker, een 360 graden video als videotour voor het museum, digitaal logo's ontwerpen voor een politieke partij, QR codes maken voor het pretpark enzovoorts. Leerkrachten kunnen tijdens deze activiteiten gebruik maken van het Junior ICT-team. Dit is een team van leerlingen uit de bovenbouw met een grote kennis op het gebied van ICT. Zij kunnen ingezet worden om samen met de leerkracht en de leerlingen tijdens thematijd te werken aan digitale geletterdheid. 

Engels
Kinderen krijgen al op jonge leeftijd te maken met de Engelse taal: ze zien en ontmoeten vaker Engelssprekende kinderen en komen dankzij sociale media, internet, computerspellen en popliedjes steeds sneller in aanraking met deze internationale taal. Kunnen communiceren in het Engels is hierdoor steeds belangrijker geworden. Op basisschool Parnassia willen wij onze leerlingen al vanaf de kleutergroepen voorbereiden op onze internationale en dynamische maatschappij. Wij willen dat de kinderen leren hoe zij Engels als communicatiemiddel kunnen toepassen in alledaagse situaties. In de praktijk betekent dit dat de Engelse lessen zoveel mogelijk passen binnen het thema van dat moment. Zij sluiten aan op de thema’s van ons ontwikkelingsgerichte onderwijs. De lessen zijn betekenisvol en de kinderen worden uitgedaagd om in deze les continu Engels als voertaal te gebruiken.