Pedagogisch beleid

Op de Parnassia leren wij de kinderen gedrag aan met behulp van Positive Behaviour Support (PBS). Het doel is om een positieve, sociale omgeving te creëren, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt of doet afnemen. Uitgangspunt is dat alles wat je aandacht geeft groeit. De kracht van PBS is erop gericht om door middel van het uitspreken en zichtbaar maken van positieve gedragsverwachtingen, helder te maken welk gedrag in verschillende situaties gewenst is. Door gewenst gedrag aan te leren en vervolgens te stimuleren door te belonen zal het meer voorkomen.
 
Zodra we het hebben over PBS, hebben we het over gedrag van leerlingen en leerkrachten. Binnen de school werken we met een gedragsteam (pedagogisch team, het is breder dan alleen inzetten op PBS). In het gedragsteam zitten een aantal leerkrachten uit verschillende groepen en de intern begeleider. Het gedragsteam heeft een ondersteunende rol bij de uitvoering en borging van PBS. Zo zorgt het voor de regel van de maand en de zichtbaarheid van gewenst gedrag. Tevens bespreekt het gedragsteam leerlingen die opvallend gedrag vertonen en ondersteunt de leerkracht om het gedrag weer onder controle te krijgen. We hanteren drie niveaus van gedrag op school.


Het groene niveau is het basisniveau. Ongeveer 85% van de leerlingen houdt zich met minimale aandacht aan de schoolafspraken. Dan volgt het gele niveau (10 tot 15%), dit zijn leerlingen die extra aandacht nodig hebben om zich de schoolafspraken eigen te maken. Tenslotte heb je het rode niveau (0 tot 5%), deze leerlingen hebben extra ondersteuning nodig op het gebied van gedrag. Het doel van het gedragsteam is om samen met de leerkrachten ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk leerlingen genoeg hebben aan de aanpak van het groene niveau. Daarnaast hanteert de Parnassia ook een pestprotocol.